Sunnuntairetkeilyä ja luentoja

Otsikko kertookin jo oikeastaan suurimman osan tähän asti tapahtuneesta. En ole juuri muuta kerennyt tekemään, kuin luennoilla käymään ja nukkumaan. Jotenkin tuntuu, että on ollut vähän väsynyt olo, varmaan joku jetlagin jälkitauti…? Luennot ovat kuitenkin olleet varsin antoisia kolmella kurssilla, ja olen jopa uskaltanut ottaa osaa keskusteluun. Tää on jo aika hyvin, koska yleensä ei tulisi mieleenikään kysyä luennoitsijalta kesken luennon yhtään mitään lähes 100 ihmisen salissa. Täällä siihen kuitenkin kannustetaan, ja luennoilla on hyvin vähän ihmisiä, jotka eivät osallistu keskusteluun ollenkaan.

Sain myös tällä viikolla ensimmäisen tehtävän palautteen Digital Communcation and Practice kurssilla, jossa meidän tuli pelata Human Resource Machine nimistä peliä, joka opettaa koodauksen alkeita. Professori tunnisti mun “-nen” loppuisesta sukunimestä, että olen suomalainen, ja oli kirjoittanut puolet palautteestani Suomeksi, joskin hän myönsi käyttäneensä ronskisti vain Google kääntäjää apunaan. Käännös oli kuitenkin hyvin onnistunut, ja oli mukavaa saada kannustava: “jatka hyvää työtä” palautteena.

Täällä professorit ovat myös hyvin kiinnostuneita tuntemaan luennoillaan käyviä opiskelijoita, ja he aina luentojen alussa ja lopussa kävelevat luentosalia ympäri ja saattavat vain tulla kysymään “Hey what’s your name, how is it going?”. Mielestäni tämän on todella mukavaa, ja tuntuu ainakin siltä, että mikäli kurssin aikana tulisi yllättäviä haasteita, niistä olisi helppo puhua kurssin vetäjän kanssa. Tukea on saatavilla kiitettävästi!

Lisäksi ISEPiltä on myös tullut yhteyshenkilöltä sähköpostilla kyselyä miten on mennyt ja onko jotain huolia tai murheita. Onnekseni olen tähän asti aina voinut rehellisesti vastata, että hyvin menee ja ei ole huolen häivää.

Viime sunnuntaina kävimme Waiheke Islandilla viettämässä päivää viininmaistelun ja oliiviöljytilan merkeissä. Lähdimme reissuun taas SASSn kanssa, ja vaihtareita oli paikalla n. 30 henkeä. Waiheken saari sijaitsee Hauraki Gulfilla, Aucklandin satamasta matkaa menee lautalla n. 40 minuuttia suuntaansa. Meillä kävi tuuri, sillä juuri tuona päivänä oli aivan mahtava auringonpaiste ja mukavan lämmin. Matkaan lähdettiin 8.30 ferry terminalista.

37919867_1987738191245826_5340466136616009728_o

Saarelle päästyämme meitä oli vastassu tilausbussi, joka kuljetti meitä oliiviöljy- sekä viinitilalle. Ensimmäiseksi lähdimme pienen kiertoajelun kautta kohti oliiviöljytilaa, jossa meille esiteltiin kuinka oliivit kerätään, ja millä menetelmillä niistä saada extra virgin laadukasta oliiviöljyä, ja mistä tunnistamme laadukkaan oliiviöljyn. Tähän retkeen kuului myös pieni maistelu, jossa pääsimme kokeilemaan tilan öljyjä patongin kanssa. Oliiviöljyt olivat raikkaita, hieman omenaisen makuisia ja kevyitä. Hämmentävän raikkaita suorastaan, sillä itselleni on jäänyt kuva oliiviöljystä raskaana ja rasvaisena. Istuskelimme myös parinkymmenen minuutin ajan vain oliiviöljytilan terassilla auringossa nautiskelemassa säästä.

Tämän jälkeen matkamme jatkui kohti Thomas Bach’s viinitilaa, joka sijaitsi suuren mäen päällä, todella korkealla. Heti perille päästyämme meille ojennettiin lasilliset roséta. Ai että oli hyvää! Meille myös kerrottiin hieman tilasta, ja mitä kaikkia lajeja siellä viljeltiin sekä esiteltiin viininvalmistusprosessia. Rosén jälkeen maistelimme vielä pinot gris, shiraz sekä cabernet sauvignonia. Viinit olivat toooodella hyviä, mikä on yllättävää, sillä en yleensä ole kovinkaan suuri punaviinien ystävä. Saimme myös kierroksen jälkeen jäädä ihastelemaan kauniita maisemia kukkulan huipulta ja meillä oli hyvin aikaa ottaa kuvia. Viinitilan jälkeen kävimme vielä rannalla ihailemassa maisemia ja söimme hieman lounasta.

IMG_20180729_125625_563 (1)

Kaiken tämän ohella olen myös katsellut jo tulevia reissuja, joita haluaisin tehdä vaihtoni aikana. Bongasin googlesta InterCity nimisen bussiyhtiön, joka tarjoaa jokaiselle reitilleen päivän aikana $1 hintaisen lipun. Olen tähän mennessä löytänyt tällaisia lippuja jo muutamat, ja ostinkin ne jo. Mid-semester weekin aikaan syyskuun alussa olisi tarkoitus lähteä käymään maan pääkaupunki Wellingtonissa muutaman päivän mittaisella reissulla. Wellingtoniin on 11 tunnin mittainen bussimatka, joka käytännössä kestää yön yli, ja maksoin yhden suunnan lipusta $1. Pitkäänhän siinä saa istua, mutta olen aika lahjakas nukkumaan bussissa. Lisäksi löysin myös nämä dollarin meno-paluu liput Taupoon, jonne olen menossa marraskuun alussa, ja pysähdyn matkalla mahdollisesti myös Rotoruassa.

Lisäksi olen nyt varaillut bussilippuja ja majoituksia lukukauden päätteeksi Eteläsaarelle, jossa olisi tarkoitus viettää pari viikkoa reissaten. En malta odottaa kaikkia näitä siistejä seikkailuja, joita Uudella-Seelannilla on tarjota!